سعید احمدی

دغدغه های ذهنی جوانی در آستانه پیر شدن

سعید احمدی

دغدغه های ذهنی جوانی در آستانه پیر شدن

سعید احمدی

حتما برای شما هم پیش آمده که موضوعی یکی دو روز ذهنتان را مشغول کرده باشد و بعد از کلی جست و جو به جوابی رسیده باشید.
به نظر من حیف است جواب را برای خودم نگه دارم و به کسی نگویم.
این وبلاگ پاسخهای من است به دغدغه های ذهنی ام که بیخودی دارند پیرم میکنند.

البته در مواردی، پاسخهای یافته شده برای سوالات دیگران (که از من کمک خواستند) را هم آورده ام
ضمنا در قسمت پیوندهای روزانه، سایتهایی را که در وبگردی هایم یافته و احساس میکنم ارزش دیدن دارد را ثبت کرده ام و الزاما به معنی تایید محتوی آنان نیست و بیشتر مصداق اطلبو العلم ولو بالسین هست. در همین راستا هم نقل مطالب به صورت کلی و جزئی با ذکر منبع آزاد است.

پیج اینستاگرام:
saeed_ahmadi_1981@

طبقه بندی موضوعی

شماره تلفنهای 3، 4 و 5 رقمی

جمعه, ۱۸ آبان ۱۳۹۷، ۰۲:۳۲ ب.ظ

این مطلب رو تو اینترنت دیدم و به نظرم جالب اومد و سعی می کنم با کمک شما یه سری مطالب تکمیلی بهش اضافه کنم .


کدهای خدماتی به 4 دسته تقسیم می شوند که تعداد ارقام آنها براساس اهمیت و نوع کاربرد متفاوت است و با ارقام 0 و 1 شروع می شوند.
علاوه بر کدهای خدماتی دسته دیگری از کدها نیز در شبکه وجود دارند که با هدف تامین خطوط داخلی متقاضیان و یا ایجاد امکان شماره گیری سریع و آسان برای سیستم های پاسخگویی واگذار می شوند.



 

شماره تلفنهای 3، 4 و 5 رقمی


  • کدهای خدماتی به 4 دسته تقسیم می شوند که تعداد ارقام آنها براساس اهمیت و نوع کاربرد متفاوت است و با ارقام 0 و 1 شروع می شوند.
    علاوه بر کدهای خدماتی دسته دیگری از کدها نیز در شبکه وجود دارند که با هدف تامین خطوط داخلی متقاضیان و یا ایجاد امکان شماره گیری سریع و آسان برای سیستم های پاسخگویی واگذار می شوند.


    * کدهای خدماتی سه رقمی عادی و اضطراری 1xx

    دسته اول کدهای خدماتی سه رقمی است که به یک سری از سازمان ها و نهادهای پر تماس یا سازمان های امدادی اختصاص داده می شود. در حال حاضر تعداد 6 کد سه رقمی تحت عنوان کد خدماتی اضطراری، از جمله کدهای 110 (پلیس)، 115 (اورژانس)، 125 (آتش نشانی)، 121 (امداد برق)، 122 (امداد آب) و 194 (امداد گاز) وجود دارد که برای استفاده مردم در شرایط اضطراری تعریف شده است.
    کدهای اضطراری روی تمامی خطوط تلفن باز است و حتی در زمان های قطع خطوط نیز امکان تماس با این کدها فراهم است؛ ضمن اینکه تماس با آنها نیز برای تماس گیرندگان رایگان است.
    مابقی کدهای خدماتی سه رقمی نظیر 119 (ساعت گویا) که در حال حاضر جزو دسته اول کدهای خدماتی هستند، بنابر تصمیم سازمان تنظیم مقررات باید تغییر کنند. فقط 6 کد اضطراری باقی می مانند و باقی به کدهای خدماتی 4 رقمی تبدیل می شوند. این کدها دیگر برای موارد غیر ضروری واگذار نمی شوند، مگر اینکه سازمان کدی را ضروری تشخیص دهد.


    * کدهای خدماتی عمومی (ملی)؛ کدهای سراسری 15xx

    دسته دوم کدهای خدماتی عمومی (ملی) است. این کدها با 15xx نشان داده می شود و در سطح کشور تعریف شده است، اما راهیابی آنها شهری است. به این معنی که برای مثال سازمانی شماره 1510 را اخذ می کند، در شهر تهران مردم می توانند با این شماره تماس بگیرند و علاوه بر این در شهر اصفهان نیز مشترکان می توانند با این شماره تماس بگیرند و این شماره در سراسر کشور تنها به آن یک متقاضی تعلق دارد، اما شعبه پاسخگویی تهران برای مردم تهران و شعبه پاسخگویی شهر اصفهان برای مردم اصفهان است و امکان راهیابی بین شهری فراهم نیست.
    به این ترتیب متقاضی دریافت کد باید برای هر شهری یک مرکز پاسخگویی داشته باشد و در شهری که مرکز پاسخگویی نداشته باشد امکان پاسخگویی وجود ندارد.
    هزینه تماس مشترکان با این کد بر حسب تعرفه جاری محاسبه می شود ( اگر مشترک با تلفن ثابت تماس گرفته باشند هزینه تماس ثابت به ثابت و اگر با تلفن همراه تماس گرفته باشند هزینه تماس همراه به ثابت را پرداخت می کنند).
    واگذاری این دسته از کدها در اختیار سازمان تنظیم مقررات است و در اختیار مخابرات استان ها نیست.
    متقاضیان باید مبلغی را برای دریافت کد پرداخت کنند و شرکتهای مخابرات استان ها نیز تنها وظیفه اتصال تجهیزات متقاضی به شبکه خود، اخذ هزینه های مربوطه و راهیابی کد مورد نظر در شبکه را برعهده دارند.
    لازم بذکر است اخیراً رنج های 14xx 16XX 17XX 19XX نیز به این دسته اضافه گردیده اند.

    * کدهای خدماتی عمومی (استانی)؛ کدهای داخل استانی 18xx

    دسته سوم کدهای خدماتی عمومی (استانی) قرار دارد که پیش شماره این کدها با 18xx تعریف شده و در محدوده 1800 تا 1899، دقیقا صد کد تعریف شده است.
    این کد در سطح استان تعریف می شود. راهیابی این کد نیز مانند کدهای ملی به صورت شهری است و راهیابی بین استانی ممکن نیست. متقاضی که این کد را اخذ می کند در هر شهری که بخواهد پاسخگویی داشته باشد باید دفتر داشته باشد.
    تفاوت کدهای "استانی " با کدهای "ملی " این است که کدهای ملی ماهیت ملی دارند و یک شماره واحد در سراسر کشور تنها به یک متقاضی اختصاص دارد اما در کدهای خدماتی عمومی (استانی) یک شماره واحد ممکن است در چند استان به چند متقاضی مختلف واگذار شود و تضمینی به یکسان بودن آن وجود ندارد.
    در این کدها تماس گیرنده با کد تنها تعرفه جاری را پرداخت می کند.

    * کدهای خدماتی بین شهری؛ کدهای کشوری 096xx

    دسته چهارم کدهای خدماتی بین شهری است که بصورت 096xx تعریف می شوند. راهیابی آنها به شکل کشوری است؛ به این معنی که از سراسر کشور می توان با این شماره تماس گرفت.
    تماس با این کدها در گذشته رایگان بوده و دارنده کد مبلغ را به صورت ثابت و بدون توجه به تعداد و مدت تماس ها پرداخت می کرد.
    اما اخیرا با تصویب آیین نامه جدید کدهای خدماتی، مصوب شده که تماس گیرنده هزینه ای را برای تماس با این شماره ها بپردازد که تعرفه آن خارج از تعرفه شهری است و بسته به اینکه از ثابت یا موبایل با این شماره تماس گرفته شود هزینه متفاوت است.
    البته در آیین نامه جدید این امکان دیده شده که اگر متقاضی، پرداخت صورت حساب را تقبل کند، هزینه تماس برای تماس گیرنده رایگان شود.
    همچنین این امکان برای کدهای ملی و استانی نیز در نظر گرفته شده است، البته در کدهای خدماتی عمومی ملی و استانی مشترک برای تماس با کدهای خدماتی تعرفه جاری را پرداخت می کند.

    * کدهای 4 و 5 رقمی شرکت مخابرات

    به غیر از 4 دسته کد نام برده شده، دسته پنجمی نیز وجود دارد که این کدها در سطح شرکت مخابرات واگذار می شود و به آنها کدهای 4 رقمی و کدهای 5 رقمی گفته می شود. این کدها شهری هستند و در دو نوع یک طرفه و دو طرفه و با توجه به منطقه مخابراتی مربوطه با ارقام آغازین 2 تا 8 واگذار می شوند. کد یک طرفه برای متقاضیانی که دارای سیستم اپراتوری یا گویا (سیستم پاسخگویی) هستند کاربرد دارد و برقراری تماس با متقاضی تنها بصورت یک طرفه امکان پذیر است و امکان تماس خروجی برای او میسر نیست.
    اما کد دو طرفه برای متقاضیانی که دارای سیستم مرکز تلفن خصوصی با تعدادی خطوط داخلی است مورد استفاده قرار می گیرد که در این حالت تماس هم از طرف مشترکان با خطوط داخلی امکان پذیر است و هم از خطوط داخلی موجود امکان برقراری تماس با خارج از مجموعه فراهم است.
    بدین ترتیب کدهای 5 رقمی به 2 نوع یک طرفه و 2 طرفه تقسیم می شوند. در نوع یک طرفه حداکثر و حداقل 5 رقم تعریف می شود و در اصطلاح به آن پنج- پنج (5-5) گفته می شود و با شماره گیری 5 رقم تماس بر قرار می شود.
    در نوع دو طرفه حداقل و حداکثر هشت رقم تعربف شده و در اصطلاح به آن هشت- هشت (8-8) گفته می شود و در این حالت با اختصاص 5 رقم از طرف شرکت مخابرات ، متقاضی با در اختیار داشتن سه رقم بعدی به عنوان شماره های داخلی عملا تا 1000 خط داخلی قابلیت مانور دارد و مردم با گرفتن شماره های 8 رقمی مربوطه با خطوط داخلی ارتباط برقرار می کنند.
    کدهای 4 رقمی نیز به همین ترتیب به دو نوع یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند. به کد یک طرفه در اصطلاح چهار- چهار (4-4) گفته می شود به این معنی که حداقل و حداکثر شماره 4 رقم است.
    در نوع دو طرفه کمترین رقم 5 و بیشترین رقم هشت است. اصطلاحا به آن پنج - هشت (8-5) گفته می شود و با توجه به اینکه در این حالت 4 رقم از طرف مخابرات تعیین می شود با در اختیار داشتن 4 رقم بعدی توسط متقاضی عملا 10000 خط داخلی قابل تامین خواهد بود که بر اساس نیاز، متقاضی می تواند علاوه بر خطوط داخلی 8 رقمی شماره های 5 رقمی جهت اپراتور نیز مورد استفاده قرار دهد که در این صورت با اختصاص شماره به اپراتور از تعداد شماره های فابل استفاده در خطوط داخلی کاسته خواهد شد.
    بنابراین کدهایی که در شبکه به شکل 5 رقم تنها یا 4 رقم تنها می بینیم یک طرفه اند و تنها به عنوان سیستم پاسخگویی تعریف می شوند.

    * مزایای کدهای 4 و 5 رقمی
    از محاسن اخذ کدهای 4 و 5 رقمی دو طرفه برای متقاضیان این است که تماس های بین خطوط داخلی آنها وارد شبکه مخابرات نمی شود، بنابراین هزینه ای برای آنها ندارد، اما هزینه هر تماسی که از مجموعه آنها خارج شود متناسب با تعرفه جاری از طرف مخابرت محاسبه شده و در صورتحساب آنها لحاظ می شود.
    کدهای یک طرفه نیز با توجه به کوتاه بودن طول ارقام به نسبت شماره تلفن های 8 رقمی از نظر انجام تبلیغات توسط متقاضیان و به یاد سپاری شماره آنها توسط مردم مورد استقبال قرار می گیرد از سوی دیگر هزینه واگذاری کد 4 و 5 رقمی داخل استان به نسبت کدهای خدماتی بسیار پایین است.
    از معایب موجود می توان به پایین بودن هزینه کدها اشاره کرد که به همین علت متقاضیان زیادی گاها بدون نیاز کد می گیرند و پاسخگویی مناسبی به تماس ها ندارند.
    در حالی یک متقاضی باید برای اخذ کد اقدام کند که اولاً حجم تماس ها به سمتش بسیار و ایجاد یک سیستم پاسخگویی برایش ضروری باشد، تا مردم با 4 یا 5 رقم به راحتی شماره شرکت مورد نظر را بگیرند؛ و یا اینکه شرکت تصمیم برای ایجاد یک سیستم تلفن داخلی داشته باشد.
    حسن شماره های کوتاه این است که شماره گیری برای مردم سریع و به خاطر سپردن آنها آسان است. به همین دلیل بهتر است برای فعالیت های خاص استفاده شود. البته هم اکنون نیز هر فرد حقوقی برای اخذ کد به مخابرات مراجعه کند اگر شرایط را داشته باشد به وی واگذار خواهد شد.

    منبع:
    http://linux-zone.org/forums/voip/elastix/1762-%DA%A9%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C

+ نوشته شده در جمعه هجدهم آبان ۱۳۹۷ ساعت 0:18 توسط سعید احمدی  در بلاگفا

  • سعید احمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی